Projekt „Socrates Comenius – uczenie się przez całe życie” jest projektem Unijnym organizowanym w Naszej placówce. Partnerami Naszej szkoły są przedstawiciele szkół w Turcji (miasto Izmir), Włoszech (miasto Teramo) oraz Wielkiej Brytanii (miasto Lingfield).www.elanguages.org/view_pagecontent.php

 


Tytuł projektu to „Cultural Square”, czyli kwadrat kulturowy, co bezpośrednio odnosi się do partnerów projektu, których jest czterech. Językiem komunikacyjnym projektu jest język angielski.
Celem tego przedsięwzięcia jest zapoznanie uczniów Naszej szkoły z kulturami innych państw oraz otwarcie ich na poznawanie świata oraz nowych ludzi. 
W ramach projektu, uczniowie zobligowani będą do przygotowywania materiałów na kolejne wizyty, co w zamierzeniach poprawi jakość języka obcego oraz jego funkcjonalnego zastosowania w życiu codziennym uczniów oraz nauczycieli (co jest celem pośrednim tego projektu).

 

 

 

 
I   WIELKA BRYTANIA
 
 
 
Wizyta w Wielkiej Brytanii była pierwszym spotkaniem partnerów projektu Comenius „Cultural Square”. Przedstawicielami Naszej placówki byli: Pani Dyrektor Brygida Wnentrzak-Szteler, Pani pedagog Beata Widera-Brzóska oraz nauczycielka języka angielskiego Pani Barbara Bestwina.

 

Oprócz tych osób w spotkaniu wzięli również udział trzej przedstawiciele partnerskiej szkoły w Turcji (w tym Dyrektor szkoły, Ilyas Okay oraz szkolny koordynator tego projektu Sibel Sezer), czterej przedstawiciele szkoły z Włoch oraz wszyscy nauczyciele szkoły w Wielkiej Brytanii – gospodarze spotkania.

 

Głównym zadaniem zebranej grupy było zapoznanie partnerów ze swoimi krajami, tradycjami oraz miastami. W tym celu każda szkoła przygotowała prezentacje multimedialne – jedną o swoim kraju i tradycjach i drugą; o swoim mieście i regionie. Wybrani przedstawiciele każdej szkoły partnerskiej mieli zadanie przedstawienie innym partnerom swoich prezentacji oraz informacji. Prezentacje te zostały również wręczone wszystkim partnerom, aby mogli oni przekazać te informacje po powrocie do swoich szkół.

 

Przedstawiciele instytucji goszczącej, aby lepiej zapoznać gości ze swoim regionem, zorganizowali wycieczki krajoznawcze po ich miasteczku – Lingfield oraz wycieczkę do leżącej nieopodal stolicy Wielkiej Brytanii – Londynu. Poprzez przejażdżkę double-deckerem – charakterystycznym dla Londynu środkiem transportu, można było zobaczyć wszystkie ważne miejsca w tym mieście. Wycieczka została okupiona przeziębieniem większości uczestników, którego powodem zapewne była typowo „angielska pogoda”.

 

 

             Relacje z wycieczki, wystawa zdjęć oraz płyty zostały zaprezentowane wszystkim uczniom po powrocie delegacji. W ten sposób uczniowie Naszej szkoły poszerzyli swoją wiedzę o informacje oraz ilustracje innych krajów.

             Poza poznaniem partnerów oraz ich krajów i środowiska podczas tego spotkania ustalone zostały wszystkie szczegóły dalszego przebiegu projektu Comenius ”Cultural Square”. Wyniki tych ustaleń widoczne są w tabeli zamieszczonej poniżej.
                        
 
 II WŁOCHY
 

Wiosną 2009 roku czterej nauczyciele naszej placówki (Pani Dyrektor Brygida Wnentrzak-Szteler, Pani pedagog Beata Widera-Brzóska , Pani mgr Magdalena Ciarka oraz Pani Barbara Bestwina) oraz trzej uczniowie szkoły podstawowej (Barbara Kawulok, Marek Adamski oraz Patryk Padok) wyjechali do Włoch na drugie spotkanie w ramach projektu „Cultural Square”.

 

Zaraz po wylądowaniu w Rzymie, gdzie naszych przedstawicieli przywitało słońce i wysoka temperatura powietrza, grupa miała okazję, wraz z przedstawicielami szkoły goszczącej, obejrzeć najważniejsze zabytki tego wspaniałego miasta.

 

Po tym wyczerpującym dniu wszyscy partnerzy spotkali się w Teramo – mieście, nieopodal którego znajduje się szkoła partnerska. Uczestnicy mogli zobaczyć jakie ślady zostawiło po sobie niedawne trzęsienie ziemi w tym rejonie.

 

Po spotkaniu wszyscy przybyli z zagranicy uczniowie poznali rodziny, które zgłosiły chęć przyjęcia gości do swoich domów na czas tej wizyty. Po zapoznaniu zostali oni zabrani do domów swoich gospodarzy. Uczęszczając codziennie do szkoły oraz spędzając dnie i noce w domach i towarzystwie swoich włoskich rówieśników i ich rodzin, dzieci zapoznawały się z krajem, kulturą oraz tradycjami swoich gospodarzy. Poza tym aspektem istnieje również strona językowa, która została wzbogacona o zdolności porozumiewania się z obcokrajowcami korzystając z dostępnych pomocy oraz gestykulacji.

 

Głównym zadaniem uczestników spotkania było zapoznanie z tradycjami kulinarnymi swoich krajów. Oprócz przygotowania prezentacji multimedialnych na ten temat ( które później będą źródłem informacji dla innych uczniów szkół partnerskich), każda z delegacji miała za zadanie przygotowanie kilku tradycyjnych dla swojego kraju i regionu dań. Nasza grupa przygotowała m.in. bigos, kluski śląskie, surówkę z czerwonej kapusty, kluski śląskie, zrazy, kruche ciasteczka oraz inne smakołyki. Wśród dań wykonanych przez naszych zagranicznych przyjaciół były m.in. pizza, duszone jarzyny, kruche ciastka z bitą śmietaną oraz dżemem oraz inne pyszne dania wielu, z których nie znaliśmy wcześniej.

 

To spotkanie okazało się kolejnym sukcesem pod względem poznania kraju, kultury oraz tradycji naszych partnerów. Uczniowie, którzy brali udział w wyjeździe zgodnie stwierdzili, że mieszkanie u rodzin Włoskich było bardzo pozytywnym doświadczeniem oraz deklarują chęć utrzymywania kontaktu listowego ze swoimi nowopoznanymi kolegami. Oprócz miłych wspomnień uczniowie dostali od rodzin wiele prezentów oraz upominków.

 

Spotkanie znajdzie również swoje odbicie w stworzonej przez partnerów międzynarodowej książce kucharskiej, którą stworzyli wszyscy uczniowie szkół partnerskich. Książka zostanie wydana w Turcji, a zobaczymy ją w okresie świątecznym.

 
   
   
  
  
  
 
 
 

 

      TURCJA 2010

 

 

 

     14.05.2010r. kilku przedstawicieli naszej szkoły pojechało na ostatni już wyjazd w ramach projektu „Cultural Square”. Tym razem kierunkiem wycieczki była Turcja, miasto Izmir, w którym mieści się szkoła koordynatora Naszego projektu.

 

 

            Uczennice SOSW; Iza Kałuża, Karolina Jakubik i Agnieszka Jakubik, które w wyprawie uczestniczyły, przez 10 dni miały okazję mieszkać w domach swoich rówieśników z Turcji. Podczas tego pobytu dziewczyny razem z młodzieżą tureckiej szkoły partnerskiej uczestniczyły w zajęciach szkolnych oraz brały udział w licznych pozaszkolnych przedsięwzięciach, natury prywatnej, zorganizowanych przez swoich gospodarzy.

 
      „Ta rodzina bardzo o mnie dbała. Zabierała mnie na różne wycieczki, np. do ZOO. Wszystko mi kupowali, choć ja chciałam sama za coś zapłacić. Miałam miły pokój.. Ale najbardziej podobały mi się dziewczynki, u których mieszkałam – Pelin i Berlin. Rodzice też byli mili. Pokochałam tą rodzinę. Bardzo za nią tęsknię” mówi Agnieszka Jakubik.
 
      W tym samym czasie nauczyciele; Pani dyrektor Brygida Wnentrzak-Szteler, Pani pedagog Beata Widera-Brzóska, Pani Basia Bestwina oraz Panowie Michał Andrzejewski i Łukasz Jabłoński, mieli okazję przyjrzeć się z bliska życiu tamtejszej szkoły, kadry oraz społeczności uczniowskiej, jak również porównać sposoby uczenia, wymagania oraz wygląd placówki do Naszych realiów.

 

 

Poza tym, mieli okazję poznać elementy kultury oraz tradycji i historii Turcji.

 

 

Cała delegacja wzięła udział w kilku wspólnych wycieczka krajoznawczych, m.in. do Efezu, Cesme, Kursadesi, zobaczyć pokaz tradycyjnych tańców tego kraju (w tym tańca brzucha) oraz wycieczkę jachtem.

 
  „Polska i Turcja nie są podobne, bo tam jest bardzo głośno. Jest też ciepło i dużo domów. W szkołach jest inny dzwonek na lekcje.. Jest tam bardzo fajnie!” mówi Karolina Jakubik.
 
              Podczas pobytu w Turcji pogoda dopisała. Nadarzyła się okazja, aby trochę nacieszyć się słońcem, zobaczyć urocze miejsca oraz kupić drobne pamiątki dla siebie i bliskich.
 
  „Wyjazd do Turcji bardzo mi się podobał. Poznałam nową kulturę, nowe zwyczaje, nowych ludzi. Zobaczyłam piękne rzeczy. Zwiedziłam dużo fajnych i ciekawych miejsc” mówi Iza Kałuża.

 

 

24.05. 2010r. cała ósemka wróciła do Polski, aby następnego dnia wrócić do szkoły i opowiedzieć innym co tam zobaczyli, przeżyli, czego się dowiedzieli i nauczyli.

 

 

„Na pewno będziemy posyłać im pocztówki i sms-y!” deklarują dziewczynki.

 
 
  
            Na czerwiec koordynatorzy projektu przewidzieli „Tydzień Comeniusa”, podczas którego pokazane zostaną prezentacje zdjęć, pamiątek oraz wszystkie produkty powstałe w czasie trwania tego przedsięwzięcia. Uczestnicy wszystkich wycieczek będą mieli okazję podzielić się wrażeniami oraz zachęcić swoich kolegów do udziału w podobnych projektach.
 
 
 
 
  
 
 
 
 Październik 2008
 
 Ogłoszenie w szkołach rozpoczęcie projektu
 
 Listopad 2008

 

 

1 spotkanie krajów partnerskich, w celu szczegółowego omówienia planów oraz terminów (ANGLIA)

 
 Grudzień 2008
 
 Ogłoszenie konkursu na najlepsze logo szkoły
 
 Styczeń 2009

 

 

Rozesłanie logo każdego kraju do reszty partnerów, w celu stworzenia identycznych gazetek ściennych w każdej szkole biorącej udział w projekcie

 Luty 2009
 
Stworzenie strony internetowej projektu
 
 
Marzec 2009

 

 

 Ogłoszenie konkursu na tradycyjne przepisy kulinarne swojego kraju

 
 Kwiecień 2009

 

 

Rozstrzygnięcie konkursu na przepisy kulinarne, znalezienie ilustacji przedstawiających je oraz przetłumaczenie ich na język angielski

 
 Maj 2009

 

 

Drugie spotkanie, podczas którego przedstawiciele każdego kraju przedstawią dania oraz wykonają niektóre z nich (WŁOCHY)

 
 Czerwiec 2009

 

 

Zebranie nagrań oraz zdjęć przedstawiających tradycyjne uroczystości w swoich krajach; wymiana tych informacji z krajami partnerskimi

 
 Lipiec/ Sierpień 2009

 

 

Wydanie książki kulinarnej z przepisami zaprezentowanymi podczas drugiego spotkania

 
 Wrzesień 2009

 

 

Stworzenie szkolnej drużyny piłki nożnej, opracowanie i stworzenie strojów

 
 Październik/ Listopad 2009
 
 Ćwiczenia do meczu piłki nożnej (oprawa )
 
 Grudzień 2009

 

 

Trzecie spotkanie partnerów, podczas którego rozegrany zostanie mecz pomiędzy krajami członkowskimi, wspólna Wigilia (POLSKA)

 
 Styczeń 2010
 
 Napisanie sztuki „Tradycyjne wesele w moim kraju”
 
 Luty 2010

 

 

Wybór aktorów oraz próby przedstawienia (nagrywanie prób, w celu stworzenia filmiku o powstawaniu przedstawienia)

 
 Marzec 2010

 

 

Występ dla całej szkoły, który zostanie nagrany oraz nagrania zostaną przesłane do krajów partnerskich w celu pokazania ich wszystkim uczniom oraz nauczycielom

 
 Kwiecień 2010

 

 

Stworzenie grup tanecznych, które zaprezentują tradycyjne tańce swoich krajów, stworzenie tradycyjnych strojów, nagranie tańców

 
 Maj 2010
 
 Zebranie zdjęć tradycyjnych strojów
 
 Maj 2010

 

 

Trzecie spotkanie, na którym zaprezentowane zostaną nagrania przedstawiające tradycyjne tańce oraz zorganizowane będzie uroczyste zakończenie projektu związane z przeglądem wszystkich przedsięwzięć podjętych podczas projektu

 
 Maj 2010

 

 

Zorganizowanie uroczystego zakończenia projektu w każdej szkole (zaproszenie oficjeli)

 
 Maj/ Czerwiec 2010

 

 

Sporządzenie raportu końcowego dla komisji europejskiej oraz Naszego organu prowadzącego

 

Zajęcia usprawniające

Rewalidacja - zajęcia usprawniające.

czytaj więcej »

Biuletyn Informacji Publicznej - ZPSWR w Cieszynie
 

Zajęcia usprawniające

Rewalidacja - zajęcia usprawniające.

czytaj więcej »